Роль сім'ї та освітнього закладу в забезпеченні медіа-безпеки дітей у просторі Інтернет
Полевчук Інна Дмитрівна, практичний психолог |
Роль сім’ї та освітнього закладу в забезпечені медіа-безпеки дітей у просторі Інтернет. Долинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 |
Збереження фізичного і психічного здоров'я дітей у сучасному інформаційному середовищі
Павловська Альона Євгенівна, практичний психолог |
Психологічна залежність від комп'ютерних ігор.
Долинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №4 |
Небезпеки та ризики, з якими діти можуть зіштовхнутися в мережі Інтернет
Шахненко Ольга
Федорівна, вчитель фізики і математики Цимбал Юлія Олександрівна, учениця 10 класу |
ВПЛИВ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ НА ПІДЛІТКІВ Долинська загальноосвітня школа I-III ступенів №1 |
ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ
Перелік Інтернет-ресурсів, функціонування яких повністю чи частково присвячене проблемі безпеки у мережі Інтернет
|
Цікаві цифри (за матеріалами досліджень компанії "Київстар"):
· 78% українських дітей старше 6 років користуються інтернетом;
· 24% батьків не знають про те, що їхні діти виходять в інтернет через мобільні телефони;
· 9% батьків не підозрюють, що їхні діти виходять в інтернет через мобільні телефони батьків;
· 8% батьків не знають, що їхні діти відвідують інтернет-клуби;
· 27% дітей зізналися, що в інтернеті з ними контактували незнайомці, 30% з них пішли на контакт;
· 28% висилали фото віртуальним знайомим;
· 7% ділилися в інтернеті інформацією про сім'ю.
2. Використовуйте будильник для обмеження часу, якій дитина проводить в Інтернеті.
3. Використовуйте технічні засоби захисту: функції батьківського контролю в операційній системі, антивірус та спам-фільтр.
4. Створіть «Сімейні інтернет-правила», що містять правила онлайн-безпеки для дітей.
5. Проводьте більше часу із дитиною. Всіляко заохочуйте обговорення тем, пов’язаних з Інтернетом.
6. Навчайте дітей критично ставитися до інформації в Інтернеті і не повідомляти конфіденційні дані он-лайн.
Термінологічний словник
Фíшинг (англ. phishing ['fiʃiŋ] від fishing — рибальство) — вид шахрайства, спрямованого на неправомірне отримання конфіденційної інформації. Зазвичай зловмисник посилає електронною поштою підробку підофіційний лист- від банку або платіжної системи, - де вимагає «перевірки» певної інформації або виконання певних дій.Цей лист зазвичай містить посилання нафальшиву веб-сторінку, яка імітує офіційну,з корпоративним логотипом і наповненням, і містить форму, що вимагає ввести конфіденційну інформацію - від домашньої адреси до пін-коду банківської картки.
Кардинг – вид шахрайства, при якому проводиться операція з використанням банківської картки або її реквізитів, не ініційована або не підтверджена її власником.
Буллінг (англ. bullying) – залякування, переслідування, знущання, глузування й інші дії – які здатні налякати, принизити й іншим чином негативно впливати на дитину. Цей вид насильства набув широкого поширення в середовищі підлітків. Вони створюють сайти, присвячені одноліткам, які з тих чи інших причин стають «ізгоями», розміщують компрометуючі їх фотографії, надсилають анонімні образливі та загрозливі повідомлення, розпускають непристойні чутки. Іноді сцени знущання знімаються на фото – або відеокамеру і потім поширюються через Інтернет.
Грумінг (англ. grooming) – входження в довіру до дитини з метою використання її у брутальних цілях.
Троллінг(від англ троллінгу-Ловля на блешню) - розміщення в Інтернеті(на форумах,в дискусійних групах, у вікі-проектах та ін) провокаційних повідомлень з метою викликати конфлікти між суб'єктами, взаємні образи іт.п.Особу, що займається троллінгом, називають тролем,що збігається з назвою міфологічної істоти.
Spyware (шпигунське програмне забезпечення) – вид програмного забезпечення, призначення якого - збирати інформацію про дані, що зберігаються на комп’ютері чи про дії, які виконує користувач. До цієї групи можна віднести деякі види вірусів (троянський кінь), клавіатурні шпигуни тощо.
http://www.onlandia.org.ua – On-ляндія. Безпечна веб країна – Інтернет-портал, присвячений проблемі безпеки дітей в Інтернеті.
Пристрасть до віртуального спілкування та віртуальних знайомств - великі обсяги листування, постійна участь в чатах, веб-форумах, надмірна кількість знайомих і друзів в Мережі.
Ігрова залежність - нав'язливе захоплення комп'ютерними іграми по мережі.
Нав'язлива фінансова потреба - гра по мережі в азартні ігри, непотрібні покупки в інтернет-магазинах або постійні участі в інтернет-аукціонах.
Пристрасть до перегляду фільмів через Інтернет.
Кіберсексуальна залежність - нав'язливий потяг до відвідування порносайтів.
Часті безпричинні зміни настрою: від млявого до піднесеного, від байдужо-пригніченого до піднесено-ейфоричного.
Хвороблива і неадекватна реакція на критику, зауваження, поради.
Наростаюча опозиційність до батьків, родичів, старих друзів.
Значне емоційне відчуження.
Погіршення пам'яті та уваги.
Напади депресії, страху, тривоги, поява фобій.
Обмеження спілкування з друзями, батьками, родичами, значна зміна кола спілкування.
Відмова від справ, до яких спостерігався інтерес, та від хобі.
Зникнення з будинку цінностей або грошей, поява чужих речей, грошові борги.
Не характерні раніше брехливість та неохайність.
Інтернет сам по собі не є «поганим» чи «хорошим», якщо взагалі можна говорити про таке глобальне явище у моральних категоріях. Усе залежить від людини, яка його використовує. Для когось він може бути ідеальним дослідницьким інструментом, для іншого – захоплюючим віртуальним світом, а ще для когось стане хворобливою пристрастю, манією.
"Кіберпростір - один зі способів зміни стану свідомості. Кіберпростір і все, що в ньому відбувається, видається реальним - часто навіть більш реальним, аніж сама реальність" - каже американський психолог Дж. Сулера.
Обговорювати феномен інтернет залежності почали відносно недавно. В 1994 році психіатр Кімберлі Янг розробила й помістила на веб-сайті спеціальне опитування і незабаром одержала майже 500 відповідей, автори 400 з яких були визнані, відповідно до обраного критерію, інтернет-залежними. В 1997-1999 роках були створені дослідницькі й консультативно-психотерапевтичні веб-служби з даної проблематики.
В 1995 році доктор Іван Голдберг один з перших дав визначення даному поняттю. Він виділив наступні основні симптоми цього розладу: використання інтернету викликає хворобливий негативний стресовий стан або дистрес; використання інтернету заподіює шкоду фізичному, психологічному, міжособистісному, економічному або соціальному статусу.
Пропонуємо Вам пройти тест для діагностики Інтернет-залежності за методикою Кімберлі Янг. Відповідь на кожне питання оцініть таким чином: «Ніколи» - 1 бал, «Дуже рідко» - 2 бали, «Іноді» - 3 бали, «Часто» - 4 бали, «Завжди» - 5 балів.
1.Чи відчуваєте Ви ейфорію, пожвавлення, збудження, перебуваючи за комп'ютером?
2.Чи потрібна Вам проводити все більше часу за комп'ютером, щоб одержати ті ж відчуття?
3.Чи відчуваєте ви порожнечу, депресію, роздратування, перебуваючи не за комп'ютером?
4.Чи траплялося Вам нехтувати важливими справами, в той час як Вибули зайняті за комп'ютером, але не роботою?
5.Чи проводите Ви в мережі більше 3-х годин на день?
6.Якщо Ви в основному використовуєте комп'ютер для роботи, чи берете участь у робочий час у чатах або виявляєте себе на не пов'язаних з роботою сайтах більш, ніж двічі на день?
7.Чи скачуєте Ви файли з заборонених сайтів чи сайтів еротичного спрямування?
8.Чи вважаєте Ви, що з людиною легше спілкуватися "онлайн", ніж особисто?
9.Чи говорили Вам друзі або члени сім'ї, що Ви занадто багато часу проводите "онлайн"?
10.Чи заважає Вашій діловій активності кількість часу, що проводиться в мережі?
11.Чи бувало таке, що Ваші спроби обмежити час, проведений в мережі виявлялися безуспішними?
12.Чи буває так, що Ваші пальці втомлюються від клавіатури або клацання кнопкою миші?
13.Чи траплялося Вам відповідати неправду на запитання про кількість часу, що Ви проводите в мережі?
14.Чи спостерігався у Вас хоч раз "синдром карпального каналу" (оніміння та болі в кисті руки)?
15.Чи бувають у Вас болі в спині частіше, ніж 1 раз на тиждень?
16.Чи буває у Вас відчуття сухості в очах?
17.Чи збільшується час, проведений Вами в мережі?
18.Чи траплялося Вам нехтувати прийомом їжі або їсти прямо за комп'ютером, щоб залишитися в мережі?
19.Чи траплялося Вам нехтувати особистою гігієною, наприклад, умиванням, голінням, причісуванням і т.д., щоб провести цей час за комп'ютером?
20.Чи з'явилися у Вас порушення сну і/або чи змінився режим сну з того часу, як Ви стали використовувати комп'ютер щодня?
Інтерпретація результатів:
20-29 балів – залежність від Інтернету відсутня;
30-49 балів – Інтернет-залежність не виражена чи слабо виражена, але пропонуємо прислухатися до наступних рекомендацій;
50-79 балів – мережа здійснює значний вплив на Ваше життя;
80-100 балів – Вам необхідна допомога психолога.
2.Змушувати себе час від часу кілька днів поспіль не працювати в Інтернеті.
3.Програмним чином заблокувати доступ до якихось конкретних ресурсів Інтернету.
4.Встановити для себе правило: не звертатися до мережі Інтернет протягом робочого дня (якщо тільки це не входить в робочі обов’язки).
5.Ввести відчутні для себе (однак без нанесення збитку здоров'ю) санкції за недотримання такого роду правил і обмежень.
6.Накладати на себе подібні санкції до тих пір, поки не відновиться здатність виконувати дані самому собі обіцянки.
7.Змушувати себе замість роботи в Інтернеті займатися чимось іншим.
8.Навчитися отримувати від життя інші насолоди, здатні замінити або перевершити задоволення, яке Ви отримуєте від роботи в Інтернеті.
9.Звертатися за допомогою родичів, друзів чи психолога кожного разу, коли власних зусиль виявляється недостатньо.
10.Уникати таких зустрічей і перебування в таких місцях, які могли б спонукати Вас повернутися до адиктивної поведінки.
Презентація. Безпека молоді в інтернеті
Лист МОН України № 1/9-916. від 28.12.09 «Про проведення дня безпечного Інтернету»
Лист МОН України № 1/9-815. від 11.11.10 «Про проведення конкурсу «Онляндія в моїй школі»
Спеціалізовані веб-ресурси:
Програмне забезпечення для блокування небажаної інформації на сайтах:
В Україні 96% дітей віком від 10 до 17 років користуються Інтернетом, але більше половини не знають про те, яка небезпека чекає на них в мережі. Окрім того, багато дітей безтурботно розміщують особисту інформацію і ходять на зустрічі з віртуальними знайомими.
- 44% дітей знаходяться в потенційній зоні ризику (надають особисту інформацію) і 24,3% вже були у ризикових ситуаціях (ходили на зустріч із віртуальними знайомими). У віковій групі від 15 до 17 років цей показник склав 60,3%.
- 52% дітей виходять в Інтернет перш за все задля спілкування в соціальних мережах, де вони залишають свій номер телефону (46%) та домашню адресу (36%), а також особисті фото (51%).
- 6,5% підлітків 15-17 років розповсюджували онлайн особисту інформацію про своїх батьків, у той час як серед молодшої групи респондентів 10-11 років цей показник складає поки лише 0,4%.
Щороку в другий вівторок лютого в Європі святкується День безпечного Інтернету. Україна вже третій рік поспіль підтримує цей захід. Цього року компанія «Майкрософт Україна» прагне не тільки привернути увагу суспільства до питання ризиків у мережі, але й підкреслити роль школи у вихованні культури користування Інтернетом. Щоб покращити ситуацію, «Майкрософт Україна» продовжує розвивати освітню програму «Онляндія – Безпека дітей в Інтернеті», яку з 2009 року підтримує Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України.
Безпечною онлайн-платформою для виховання коректної поведінки у мережі сьогодні є сайт «Онляндії» - www.onlandia.org.ua. Його відвідуваність досягає 17 000 унікальних користувачів на місяць, що, як і дослідження, свідчить про нагальну потребу в таких освітніх проектах. Сайт є основним ресурсом програми «Онляндія – Безпека дітей в Інтернеті», що об’єднує 27 членів Коаліції за безпеку дітей в Інтернеті та більше 4 300 волонтерів по всій країні.
Цього року фахівці «Онляндії» за сприяння Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН України розробили навчально-методичний посібник «Виховання культури користувача Інтернету. Безпека у всесвітній мережі». Посібник видано за підтримки програми Microsoft «Партнерство в навчанні» та ставить за мету надати вчителям українських шкіл знання та практичні методичні напрацювання у викладанні теми безпеки дітей в Інтернеті.
Відвідайте і Ви цей сайт! Теми, що можуть Вас зацікавити:
Основи безпеки в Інтернеті для дітей 7 - 10 років
Основи безпеки в Інтернеті для дітей 11 — 14 років
Основи безпеки в Інтернеті для підлітків 15 — 18 років
|